Friday, January 4, 2013

Jerawat dan Penyelesaiannya

Selalunya jerawat adalah masalah yang dihadapi oleh remaja tetapi tidak kurang juga ia melibatkan orang dewasa. Jerawat terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka, dada dan belakang badan iaitu kawasan yang mempunyai banyak bulu roma.



Liang minyak yang tersumbat akan menjadi bintik putih jika ia terjadi di bawah kulit atau bintik hitam jika di lapisan luar kulit. Kulit akan menjadi kemerahan jika radang terbentuk di sekeliling liang tersebut. Lebih besar kawasan radang lebih mudah terbentuk nanah dan akan meninggalkan parut jerawat jika tiada perawatan dan ubat yang sesuai. Menghilangkan parut jerawat lebih sukar bila perawatan diabaikan.

Wajah muka yang penuh dengan parut jerawat sudah tentu menghilangkan seri dan keyakinan diri.


Di bawah ini ada beberapa langkah yang boleh dilakukan untuk mencegah jerawat:

  • Basuh mekap dan bersihkan kulit muka sebelum tidur. 
  • Memakai pakaian harian yang longgar. Memakai pakaian ketat, tudung atau headband ketat dari kain yang tidak meresap peluh menambahkan pengeluaran minyak dan risiko jerawat dari kulit berminyak.
  • Pilih fesyen rambut yang tidak terlalu menutup wajah dan jaga rambut supaya tidak berminyak yang biasanya datang dari kulit kepala yang kuat berpeluh. Penggunaan bahan penjagaan rambut berminyak harus dielak.
  • Elakkan kulit dari terdedah terlalu lama dengan sinaran cahaya matahari dan juga lampu. Kerana pendedahan yang melampau atau lama merosakkan kulit dan lapisan kulit akan menjadi tua (premature) serta menutup liang-liang roma.
  • Lindungilah kulit anda dari pancaran ultra ungu dengan menggunakan krim pelindung cahaya matahari yang baik dan tidak berminyak. Gunakan Sun Protection SPF-50.
  • Jangan picit jerawat kerana ia akan menambahkan radang pada kulit dan kulit akan menjadi berlubang dan berparut. Kalau kulit muka anda berjerawat seeloknya gunakan ubat jerawat seperti Essence Sebum Gel. Essence ini akan merawat dan mengecutkan jerawat dengan cepat. Membunuh bakteria punca jerawat, mengecilkan liang-liang roma dan menghilangkan parut-parut jerawat.
  • Namun adakalanya kedudukan jerawat pada tubuh atau wajah juga menandakan beberapa masalah kesihatan seseorang individu itu:
1. Jerawat tumbuh di bahagian dagu 
    - kemungkinan ada masalah buah pinggang
    - bagi wanita, masalah haid yang tidak tetap dan juga
      masalah sistem peranakan

 2. Jerawat tumbuh di bahagian dahi   

     - masalah selalu tidur lewat
     - tekanan atau stress disebabkan masaalah tertentu
     - minda dan badan selalu keletihan
     - selalu cepat marah atau panas baran
     - suhu badan biasanya tinggi 
     - pengaliran atau peredaran darah tidak menentu
     - badan kurang air

3. Jerawat tumbuh di bahagian hidung 

    - masalah tulang belakang
    - sistem penghadaman makanan tidak normal
    - haba perut tinggi
    - masalah sistem reproduksi badan

4. Jerawat tumbuh di bahagian pipi sebelah kiri

   - masaalah fungsi hati yang tidak lancar
   - masaalah perjalanan dan penghasilan darah dalam badan
   - ketidakmampuan untuk buang toksi dalam badan 

5. Jerawat tumbuh di bahagian pipi kanan

   - masalah paru-paru yang tidak normal

6. Jerawat tumbuh di bahagian badan ( depan serta belakang )

   - masalah sembelit
   - banyak toksin dalam badan
   - masalah usus
   - masalah kencing



Oleh itu menjaga pemakanan dan kesihatan badan adalah amat penting. Amalkan pemakanan yang seimbang dan elakkan makanan yang banyak mengandungi lemak dan minyak .Elakkan atau kurangkan pengambilan kekacang seperti kacang tanah, kuaci dan sebagainya. Sila lihat senarai makanan pencegah jerawat.



Selain itu dapatkan rehat yang cukup kerana jerawat mungkin timbul dari perasaan tertekan, bermasalah dan badan yang letih.

Dan akhir sekali gunakanlah produk Zarraz Paramedical bagi menyelesaikan masalah kulit dan jerawat anda.



CALMING CLEANSING MILK (50ML)
Sebuah pembersih muka semulajadi dengan gred tertinggi berasaskan akar manis dan ekstrak gingko biloba. Membantu membersihkan wajah dari debu dan kotoran tanpa memberi kesan terhadap kelembutan kulit. Boleh digunakan untuk membersih mekap. Sesuai untuk semua jenis kulit terutama kulit yang sensitif dan yang mengalami masalah eczema.

KELEBIHAN UTAMA PRODUK :
  • Meredakan dan menguatkan sistem pertahanan kulit.
  • Mengecutkan ekzema, psoriasis dan masalah penyakit kurap.
  • Pencuci solekan yang lembut.
CARA PEMAKAIAN:
  • Digunakan sebagai pembersih make-up dan pembersih muka yang lembut. Seeloknya  gunakan Calming Cleansing Milk sebelum mencuci muka dengan Firming Cleanser.
  • Mula-mula basuh muka dengan air biasa kemudian sapukan Calming Cleansing Milk di 5 titik point muka, sapu dengan rata dan biarkan selama 30 saat ke 2 minit.   Kemudian ambil air setitik dua dan gosok membulat ke atas, kemudian bilas dengan air. Boleh pakai sehari 2 atau 3 kali. Cleanser ini tidak akan mengeringkan muka malah kulit bertambah cerah dan bersih.
FIRMING CLEANSER (50ML) 
Pencuci muka yang diformulakan dengan bahan utama bersama Peppermint & Rosemary. 
Sesuai digunakan untuk semua jenis kulit tanpa mengira usia.

Merupakan pembersih muka yang berasaskan alam semulajadi dengan grade yang pudina tertinggi, Rosemary, Bunga Chamomile dan ekstrak Kayu Sugi. 

Membantu membersihkan kekotoran pada kulit dan membuatkan kulit terasa lebih segar dan cerah. 


Tanpa buih dan bebas dari bahan sodium laureth sulphate.


KELEBIHAN UTAMA PRODUK:

Mencuci dan menganjalkan kulit tanpa menarik kelembapan
Kulit semakin sihat
Kulit akan terasa segar dan sejuk
Rawatan alternatif kepada resdung

CARA PEMAKAIAN:

Gunakan selepas Calming Cleansing Milk. Sapu Firming Cleanser di 5 titik point muka, sapu dengan rata dan biarkan selama 30 saat ke 2 minit. Setelah rasa berangin, ambil air setitik dua dan gosok membulat ke atas, kemudian bilas dengan air. Boleh pakai sehari 2 atau 3 kali. 
Cleanser ini tidak akan mengeringkan muka malah kulit bertambah cerah dan bersih.

SUN PROTECTION SPF50 (20ml)
Diformulakan dengan bahan utama bersama Wild Raspberrry & White Lily. 

Sesuai digunakan untuk semua jenis kulit tanpa mengira usia. 


Malah ini adalah produk yang wajib digunakan oleh setiap orang. Produk ini merupakan agen perlindungan UV yang berkesan melindungi kulit 500 minit di bawah cahaya matahari. 


Mengandungi 3 gabungan khasiat, vitamin E, bunga matahari dan jojoba dan sebagai anti-oksida. Mengandungi khasiat nutrisi di dalam raspberry yang mempunyai Anthocyanins membuatkan usia lebih muda 4 tahun juga merupakan anti-kanser.


KELEBIHAN UTAMA PRODUK:

Medium anti-oksidan terbaik
Melindungi kulit anda daripada UVA & UVB selama 500 minit
Membunuh sel penyakit eczema, psoriasis, dan sel kanser
Jaminan kulit kelihatan muda 4 tahun dari sebelum

CARA PEMAKAIAN:

Selepas menggunakan Sebum Gel, ambil Sun Protection SPF 50 (Sunblock) iaitu krim siang yang mampu mencerahkan tanpa berminyak. Sapu pada seluruh wajah kemudian oleskan dengan lembut ke seluruh wajah sehingga menyerap. Lebihkan pada kawasan yang bermasalah seperti jerawat, jeragat, dark eye ring, eye bag, parut, ekzema, sensitif dan pada celahan-celahan kulit. Boleh digunakan 2 atau 3 kali sehari. Pemakaian yang kerap akan memberi kesan glowing, gebu dan berseri dengan cepat. Sun Protection SPF 50 ini juga boleh digunakan pada waktu malam bagi menangkis sinaran cahaya lampu.

ESSENCE SEBUM GEL (20ml)
Diformulakan dengan bahan utama bersama Witch Hazel & Wild Pansy.

Sesuai digunakan untuk jenis kulit berminyak, berjerawat, dan kombinasi yang mana kawasan T-Zone adalah berminyak manakala bahagian pipi pula kering. 


Formula phyto bio-kejuruteraan gel yang sesuai untuk semua kenis kulit yang dapat mengurangkan bintik hitam, dan jerawat pada bahagian kulit yang terjejas tanpa kesan menyakitkan. 


Penyelenggaraan gel harian ini juga mengurangkan rembesan minyak, menutup liang roma, member perubahan jelas juga menghasilkan kulit yang licin serta memberikan hasil yang ketara di dalam 10 hari pemakaian.


KELEBIHAN UTAMA PRODUK:

Mengawal dan menghilangkan bintik hitam dan putih secara semulajadi tanpa perlu memicit.
Menyembuhkan kulit bermasalah kesan dari bahan kimia dan jerawat.
Kesan penyembuhan yang mungkin akan dialami ketika mula-mula menggunakan produk ini iaitu:

Pedih ~ Fasa membunuh bakteria.

Gatal ~ Fasa merawat resdung
Berangin ~ Fasa penyembuhan

CARA PEMAKAIAN:

Gunakan selepas mencuci muka. Hanya perlu letak pada kawasan yang bermasalah seperti jerawat, white head, black head, kawasan berminyak dan pada kulit yang mempunyai liang pori-pori terbuka seperti di hidung, pipi, dagu dan dahi (T-Zone).

Sekian sahaja. Semoga anda sihat dan cantik.....




'Beauty Is Responsibility'

No comments:

Post a Comment

UNTUK SEBARANG PERTANYAAN SILA HUBUNGI SAYA DI TALIAN 019-3429729. SEGALA PERTANYAAN ANDA ADALAH AMAT DI ALU-ALUKAN DAN AKAN DILAYAN DENGAN HATI YANG TERBUKA.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...